Gedrag als schreeuw om hulp: een persoonlijk verhaal
Stel je voor: een leerling uit groep 8 houdt een spreekbeurt over seksueel misbruik. Een heftig onderwerp, onverwacht gekozen. Wat doe je? Stel je vragen? Laat je het voorbijgaan? Herken je verborgen noodkreten in de klas en durf je te handelen? Dit moment kan bepalend zijn voor de toekomst van een kind. Want een onbegrepen trauma kan doorwerken tot in je professionele leven, zo heb ik gemerkt.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 3
Rubriek
PraktijkSamenvatting
Dit artikel vertelt mijn persoonlijke verhaal van jeugdtrauma en de impact ervan op mijn professionele leven als leerkracht en intern begeleider. Het bespreekt hoe onderwijsprofessionals trauma’s kunnen herkennen en biedt praktische tips om met dergelijke situaties om te gaan. Mijn wens is om als maatschappij en professionals meer te doen om elkaar en vooral kwetsbare kinderen beter te ondersteunen om meer leed in de toekomst te voorkomen.