Reïficatie: Hoe het ADHD-concept het onderwijs dreigt te verarmen
Wat zegt het over ons en onze cultuur dat we kinderen ‘diagnosticeren’ op basis van lastige gedragingen die we ‘symptomen’ noemen? Waarom maken we letterlijk en figuurlijk zo’n ding van druk gedrag? Abstracte begrippen letterlijk ‘tot ding maken’ heeft een naam: reïficatie. Reïficatie kan ervoor zorgen dat we de naam die we hebben gegeven aan bepaald gedrag, ook zien als oorzaak van datzelfde gedrag. Maar klopt dat wel?
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 3
Rubriek
AchtergrondSamenvatting
Reïficatie, oftewel ‘verdinglijking’ betekent dat als iets een naam krijgt, daarmee tegelijkertijd wordt gesuggereerd dat het ‘iets’ ook daadwerkelijk bestaat. In de wetenschap worden technieken als overdrijven en vermijden gebruikt om het bestaan van ‘iets’ als bijvoorbeeld ADHD te verklaren. Maar een naam voor bepaald gedrag zegt nog niets over de oorzaak van dat gedrag. Reïficatie is een vorm van schijnzekerheid.