Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. Reïficatie: Hoe het ADHD-concept het onderwijs dreigt te verarmen

Reïficatie: Hoe het ADHD-concept het onderwijs dreigt te verarmen

Sanne te Meerman - 27 mei 2025
Delen

Wat zegt het over ons en onze cultuur dat we kinderen ‘diagnosticeren’ op basis van lastige gedragingen die we ‘symptomen’ noemen? Waarom maken we letterlijk en figuurlijk zo’n ding van druk gedrag? Abstracte begrippen letterlijk ‘tot ding maken’ heeft een naam: reïficatie. Reïficatie kan ervoor zorgen dat we de naam die we hebben gegeven aan bepaald gedrag, ook zien als oorzaak van datzelfde gedrag. Maar klopt dat wel?

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TIB 2025 / nr 3

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

Achtergrond

Onderwerpen

Diagnostiek Gedrag Inclusie Leerkrachtvaardigheden

Samenvatting

Reïficatie, oftewel ‘verdinglijking’ betekent dat als iets een naam krijgt, daarmee tegelijkertijd wordt gesuggereerd dat het ‘iets’ ook daadwerkelijk bestaat. In de wetenschap worden technieken als overdrijven en vermijden gebruikt om het bestaan van ‘iets’ als bijvoorbeeld ADHD te verklaren. Maar een naam voor bepaald gedrag zegt nog niets over de oorzaak van dat gedrag. Reïficatie is een vorm van schijnzekerheid.

Meer in deze editie

Innovatief
Hoe versterk je onderwijs aan meertalige leerlingen?
Martine Broekhuizen, Esther Slot, Ivana Brasileiro
Wet- en regelgeving
Therapie onder schooltijd
Jacques van den Born
Kennisrotonde
Kennisrotonde
Marald Mens
Checklist
Ondersteun je team bij het creëren van een inclusieve schoolomgeving
Jorinde Jelles
Praktijk
Gedrag als schreeuw om hulp: een persoonlijk verhaal
Marleen Vos
Ontwikkelingen
De samenwerkingsspar als kapstok voor inclusie
Ester Louwagie
Interview
Lastig gedrag?
Ankie Lok, Bart Heeling
Visuals
Kijken achter gedrag
Maaike van Hal
“Neem iedereen mee op de trein”
Anneke Luijten
TIB Tips
Mariëlle Heesters-van Gremberghe, Peter Laros
Column
Data? Vraag het de leerkracht
Peter Laros
Praktijk
Probleemgedrag en inclusief onderwijs
Gijs van Gemert, Karlieneke Speijers, Sofie Sergeant
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo