Probleemgedrag en inclusief onderwijs
Nederland bereidt zich voor op inclusief onderwijs, maar probleemgedrag van leerlingen belemmert dit vaak. Inclusie wordt onterecht als een luxe gezien. Inclusie vormt echter juist de basis voor goed onderwijs, vooral bij leerlingen met probleemgedrag. In het boek ‘Inclusief gedrag’ (Van Gemert, Speijers & Sergeant, 2025) tonen we aan hoe dit werkt en geven we een voorzet ter overdenking.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 3
Rubriek
PraktijkSamenvatting
Inclusief onderwijs stuit op probleemgedrag, wat inclusie soms belemmert. Inclusie is hierbij juist essentieel, vooral bij probleemgedrag. Inclusieve pedagogiek richt zich op contextaanpassing voor alle leerlingen, niet alleen individuele arrangementen. Probleemgedrag is geen individueel probleem, maar ontstaat in interactie. Samenwerking en dialoog zijn cruciaal om dit aan te pakken en een inclusieve omgeving te creëren.