Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. Van symptoombestrijding naar structurele onderwijskwaliteit

Van symptoombestrijding naar structurele onderwijskwaliteit

Eva Naaijkens - 9 september 2025
Delen

IB/KC’ers zijn vaak de eersten die in actie komen als het misgaat. Ze springen bij waar nodig, lossen problemen op en houden het systeem draaiende – maar blijft er nog ruimte over voor structurele verbetering? Verbeteren van onderwijskwaliteit is niet de unieke verantwoordelijkheid van intern begeleiders, ook niet nu veel van hen zich kwaliteitscoördinator noemen.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TIB 2025 / nr 4

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

Praktijk

Onderwerpen

Basisondersteuning Coaching/begeleiding Kwaliteitszorg Onderwijsvisie

Samenvatting

IB/KC’ers fungeren te vaak als symptoombestrijders, terwijl structurele onderwijskwaliteit juist vraagt om een preventieve en gezamenlijke aanpak. Een gedeelde visie, krachtig leiderschap en een doordachte ondersteuningsstructuur vormen de basis. De IB/KC’er fungeert dan niet als brandweerman, maar als spil in een team dat zich richt op duurzaam, inclusief onderwijs en gelijke kansen voor alle leerlingen.

Meer in deze editie

Ontwikkelingen
‘Ik ga je prikken!’
Kees van Overveld
Praktijk
Inclusief onderwijs, gewoon doen
Teun Dekker
IB in actie
“Je moet geen vierkantje in een rondje willen stoppen!”
Mieke Michiels
Achtergrond
Mag het een onsje meer rust, regelmaat en ritme zijn?
Audrey Machielsen
Innovatief
Inclusiever onderwijs voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
Janneke Haijer, Cora van Unen, Lianne Westerink
TIBtips
TIB Tips
Anneke Luijten, Ariane van Dijk
Wet- en regelgeving
Huiselijk geweld
Jacques van den Born
Interview
Inclusie is een mindset
Ankie Lok, Michael Giangreco
Checklist
Transitie naar inclusief onderwijs
Ariane van Dijk
Column
Het buffet is geopend
Jorinde Jelles
Kennisrotonde
Rian Janssen
Visuals
Organiseren van inclusie
Maaike van Hal
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo