Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. Mag het een onsje meer rust, regelmaat en ritme zijn?

Mag het een onsje meer rust, regelmaat en ritme zijn?

Audrey Machielsen - 25 juni 2025
Delen

Zie jij klassen waar veel tijd verloren gaat door overgangen tussen en binnen lessen, het organiseren van materialen of het wachten op gewenst gedrag? Dit kan, al dan niet bewust, invloed hebben op het stimuleren van de executieve functies. Door de patronen in het pedagogisch handelen en het klassenmanagement te analyseren, kun je mogelijk ontdekken waar een beetje meer rust, regelmaat en ritme kan worden toegevoegd.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TIB 2025 / nr 4

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

Achtergrond

Onderwerpen

Eigenaarschap Gedrag Planmatig handelen Zelfsturing

Samenvatting

In veel klassen gaat leertijd verloren door onduidelijke overgangen en het wachten op gewenst gedrag, wat de ontwikkeling van executieve functies belemmert. IB/KC’ers kunnen leerkrachten begeleiden door een onsje meer rust, regelmaat en ritme te creëren door pedagogisch handelen en klassenmanagement te verbeteren. Executieve functies, zoals plannen en reguleren van emoties, zijn essentieel voor doelgericht gedrag. De competentielijn ‘Leren denken & leren’ geeft sturing en structuur in je school.

Meer in deze editie

Ontwikkelingen
‘Ik ga je prikken!’
Kees van Overveld
Praktijk
Inclusief onderwijs, gewoon doen
Teun Dekker
IB in actie
“Je moet geen vierkantje in een rondje willen stoppen!”
Mieke Michiels
Innovatief
Inclusiever onderwijs voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
Janneke Haijer, Cora van Unen, Lianne Westerink
TIBtips
TIB Tips
Anneke Luijten, Ariane van Dijk
Wet- en regelgeving
Huiselijk geweld
Jacques van den Born
Interview
Inclusie is een mindset
Ankie Lok, Michael Giangreco
Checklist
Transitie naar inclusief onderwijs
Ariane van Dijk
Column
Het buffet is geopend
Jorinde Jelles
Kennisrotonde
Rian Janssen
Visuals
Organiseren van inclusie
Maaike van Hal
Praktijk
Van symptoombestrijding naar structurele onderwijskwaliteit
Eva Naaijkens
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo