Mag het een onsje meer rust, regelmaat en ritme zijn?
Zie jij klassen waar veel tijd verloren gaat door overgangen tussen en binnen lessen, het organiseren van materialen of het wachten op gewenst gedrag? Dit kan, al dan niet bewust, invloed hebben op het stimuleren van de executieve functies. Door de patronen in het pedagogisch handelen en het klassenmanagement te analyseren, kun je mogelijk ontdekken waar een beetje meer rust, regelmaat en ritme kan worden toegevoegd.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 4
Rubriek
AchtergrondSamenvatting
In veel klassen gaat leertijd verloren door onduidelijke overgangen en het wachten op gewenst gedrag, wat de ontwikkeling van executieve functies belemmert. IB/KC’ers kunnen leerkrachten begeleiden door een onsje meer rust, regelmaat en ritme te creëren door pedagogisch handelen en klassenmanagement te verbeteren. Executieve functies, zoals plannen en reguleren van emoties, zijn essentieel voor doelgericht gedrag. De competentielijn ‘Leren denken & leren’ geeft sturing en structuur in je school.