Onderwijskwaliteit begint bij mensen
Wat betekent ‘beter onderwijs’ als iedereen het anders ziet? Onderwijskwaliteit gaat verder dan de zichtbare structuren; het draait om mensen en de interacties van alle betrokkenen binnen en buiten de school, het pedagogisch ecosysteem. In de transitie naar inclusiever onderwijs ligt jouw kracht als intern begeleider of kwaliteitscoördinator in het verbinden van perspectieven en bouwen aan een netwerk van veerkracht en samenwerking.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 1
Rubriek
AchtergrondSamenvatting
Onderwijskwaliteit is mensenwerk: het ontstaat in de dynamiek tussen kinderen, leerkrachten, ouders en professionals. Meervoudig perspectief nemen helpt om verder te kijken dan meetbare structuren en oog te hebben voor relaties en interacties. Door oordelen uit te stellen en perspectieven te verbinden, creëer je een inclusieve cultuur. Dit versterkt samenwerking, voorkomt snelle conclusies, en legt de focus op groei en ontwikkeling.
Meer over dit onderwerp:
