Maak van spel prioriteit!
De noodzaak van spel om de ontwikkeling van het jonge kind te bevorderen, wordt in het onderwijs steeds meer erkend. Spel hoort bij het jonge kind, op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier. Op welke manier kun je spel prioriteit maken en welke rol heeft de IB/KC’er hierbij? Leidt spel automatisch tot ontwikkeling? Of is er meer nodig?
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 1
Rubriek
PraktijkSamenvatting
Spel tot prioriteit maken is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de school. Meer kennis over spel is een eerste vereiste om dit te realiseren. Spel heeft een bepaalde mate van vrijheid voor kinderen, waarin kinderen hun betrokkenheid laten zien. Wij als onderwijsprofessionals kunnen aan de hand hiervan een rijke leeromgeving inrichten. Door goed te observeren en het spel te begeleiden, wordt de natuurlijke ontwikkeling gestimuleerd, passend bij het jonge kind.
Meer over dit onderwerp:
