VOOR-voor-koor-door: een leesinterventie die werkt!
Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de praktijk grote verschillen in de uitvoering. 7 tips om de kwaliteit te verbeteren, waaronder de inzet van video.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2024 / nr 4
Rubriek
PraktijkSamenvatting
In dit artikel worden 7 tips beschreven die de kwaliteit van de leesinterventie VOOR-voor-koor-door kan verhogen. Video-coaching is hierbij een fijn hulpmiddel. Met opnames breng je in beeld wat er tijdens de interventie gebeurt. Met de tips uit het artikel bespreek je het concreet waarneembare gedrag gericht op onder meer het enthousiast voorlezen, het spreektempo, het doseren van tekst en het gebruik van geschikte boeken op het juiste leesniveau.