Generatieve AI - handig of hype?
Artificial intelligence (AI) is overal. Ook onderwijs ontkomt er niet aan. Deze nieuwe systeemtechnologieën bieden zowel kansen als bedreigingen. Is er straks een kunstmatige IB’er, de AIB’er? Hoe benutten we die kansen en beperken we de bedreigingen? En nog relevanter: hoe maak je jouw werk als IB’er hiermee kwalitatief gezien sterker? Barend Last, docent, schrijver en onderwijskundige, neemt je mee.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2024 / nr 4
Rubriek
PraktijkSamenvatting
Generatieve AI belooft het onderwijs te transformeren, maar brengt ook uitdagingen. Deze systemen, zoals ChatGPT, kunnen ondersteuningsplannen schrijven, leerlingdata analyseren en meer. Maar bewustzijn van risico’s is essentieel. Effectieve communicatie via 'prompt engineering' optimaliseert het gebruik van AI, alsmede een kritische houding. En onthoud: onderwijs is mensenwerk. Uiteindelijk word je niet vervangen door AI, maar misschien wel door iemand die beter kan werken met AI dan jij.