Cultureel Responsief Lesgeven: hoe superdiverse scholen om kunnen gaan met verschillen
Leerlingen presteren beter wanneer leerkrachten in thema’s, lesinstructie en interacties afstemmen op de culturele diversiteit in de klas. Dit vraagt om kennis van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen en een bereidheid deze in te zetten bij de lessen op school. We noemen dit Cultureel Responsief Lesgeven. In dit artikel wordt beschreven hoe je hier vorm aan kunt geven.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 2
Rubriek
PraktijkSamenvatting
Cultureel Responsief Lesgeven betekent gebruikmaken van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen in thema’s, lesinstructie en interacties op school. Een superdiverse school kan rekening houden met verschillen door ze als rijkdom te zien, voorkennis op te halen bij ouders en leerlingen en in het curriculum gebruik te maken van diverse perspectieven, zodat elke leerling denkt: “Dit gaat over mij!”