Klasindeling: een wapen tegen pesten?
Leerkracht Sam ontdekt dat Charlie wordt gepest en wil direct ingrijpen. Sam heeft gehoord dat collega’s in zulke situaties de klasindeling aanpassen. Zij plaatsen slachtoffers ver van de pester(s) en naast een vriend. Zou een andere zitplaats ervoor kunnen zorgen dat Charlie zich beter voelt in de klas? Sam besluit de strategie een kans te geven en verandert diezelfde middag nog de klasopstelling.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2025 / nr 2
Rubriek
AchtergrondSamenvatting
Dit veldexperiment onderzocht of het welzijn van slachtoffers van pesten verbetert wanneer zij ver van hun pester(s) en naast hun beste vriend(in) zitten. De belangrijkste bevinding is dat deze klasindelingstrategieën voor slachtoffers geen beter welzijn opleveren dan willekeurige plaatsing. Toch blijft de klasindeling relevant in pestprocessen. Onderzoek en praktijk moeten samen uitvinden wat werkt, voor welke slachtoffers en onder welke omstandigheden.