Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnement
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. Gelijke kansen voor álle begaafde leerlingen?

Gelijke kansen voor álle begaafde leerlingen?

Linda van den Bergh, Anouke Bakx - 12 november 2024
Delen

Het signaleren van begaafdheid is complex, met name binnen scholen met een hoge schoolweging. Cognitief talentvolle leerlingen die geen hoogopgeleide ouders hebben, anderstalige ouders of ouders met een migratieachtergrond en kinderen die leven in armoede, vallen systematisch buiten de boot als het gaat om het signaleren van hun potentie. De wijze waarop gekeken wordt naar kansengelijkheid en begaafdheid is hierbij cruciaal.

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!

TIB 2024 / nr 5

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

Innovatief

Onderwerpen

Begaafdheid Gelijke kansen Inclusie Passend Onderwijs

Samenvatting

Het signaleren van begaafdheid is complex, vooral in scholen met een hoge schoolweging. Kinderen uit lagere sociaal-economische milieus en/of met een migratieachtergrond worden vaak over het hoofd gezien. Daarbij speelt het 'begaafde kind'-paradigma een rol, dat begaafdheid ziet als een natuurlijke aanleg, en het differentiatieparadigma, dat begaafdheid ziet als een ondersteuningsbehoefte. Beide hebben hun valkuilen bij het signaleren van begaafdheid. Het is belangrijk om bewust te zijn van je eigen opvattingen over begaafdheid en kansengelijkheid, en om flexibel te differentiëren in de klas.

Meer in deze editie

IB in actie
“Geef niet de oplossing: laat collega’s zelf nadenken”
Mieke Michiels
Praktijk
Ongeschreven regels: ze staan nergens, maar ze zijn er wel
Andra Koolhof, Marianne Soeters
Kennisrotonde
Kennisrotonde
Marald Mens
Ontwikkelingen
Een professionele leergemeenschap: elke stem telt
Elske Brouwer-Schudde
Achtergrond
Ondersteuning bij zieke leerlingen
Anja Niemeijer, Arianne van Beijnum
Checklist
Ontwikkeling naar meesterschap
Jacques van den Born
Wet- en regelgeving
Gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas
Jacques van den Born
Column
‘Wil je putjesschepper worden?’
Peter Laros
TIBtips
TIBtips
Sofie Sergeant, Peter Laros
Visuals
Lesgeven: een kunst en een kunde
Maaike van Hal
Interview
Leercultuur: een appel op het hele team
Ankie Lok, Marco Snoek
Praktijk
Van vakmanschap naar meesterschap
Marald Mens
Een professionele leergemeenschap: elke stem telt
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo