Gelijke kansen voor álle begaafde leerlingen?
Het signaleren van begaafdheid is complex, met name binnen scholen met een hoge schoolweging. Cognitief talentvolle leerlingen die geen hoogopgeleide ouders hebben, anderstalige ouders of ouders met een migratieachtergrond en kinderen die leven in armoede, vallen systematisch buiten de boot als het gaat om het signaleren van hun potentie. De wijze waarop gekeken wordt naar kansengelijkheid en begaafdheid is hierbij cruciaal.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2024 / nr 5
Rubriek
InnovatiefSamenvatting
Het signaleren van begaafdheid is complex, vooral in scholen met een hoge schoolweging. Kinderen uit lagere sociaal-economische milieus en/of met een migratieachtergrond worden vaak over het hoofd gezien. Daarbij speelt het 'begaafde kind'-paradigma een rol, dat begaafdheid ziet als een natuurlijke aanleg, en het differentiatieparadigma, dat begaafdheid ziet als een ondersteuningsbehoefte. Beide hebben hun valkuilen bij het signaleren van begaafdheid. Het is belangrijk om bewust te zijn van je eigen opvattingen over begaafdheid en kansengelijkheid, en om flexibel te differentiëren in de klas.