Narratief waarderen
De rol van de intern begeleider in het basisonderwijs verandert. Waar de intern begeleider oorspronkelijk de zorg en ondersteuning voor individuele leerlingen coördineerde, gaat recentelijk de aandacht steeds vaker uit naar het stimuleren van de kwaliteitscultuur op schoolniveau. Narratief waarderen is een manier om daaraan te werken. Wat is narratief waarderen en hoe vertaalt dit zich naar de praktijk van de intern begeleider?
Wil je het gehele artikel lezen? Log in of maak snel even een account aan.
TIB 2023 / nr 3
Rubriek
PraktijkOnderwerpen
Kwaliteitszorg Onderwijskundig leiderschap Onderwijsvisie Onderzoeken Professionele cultuurSamenvatting
Narratief waarderen biedt de IB’er handvatten om de kwaliteitscultuur van de school te stimuleren vanuit het perspectief van intrinsieke motivatie en betekenisgeving. Het kijkkader van de vier kwaliteiten – narratief, ethisch, discursief, performatief – van het verhaal dat het schoolteam vertelt over goed onderwijs, helpt bij het bepalen van het juiste aangrijpingspunt voor ontwikkeling van de kwaliteitscultuur.