Hoe krijg je stille leerlingen in het vizier?
Als leraren de eerste weken samen met de intern begeleider hun groep doornemen, zijn er altijd één of twee leerlingen over wie ze weinig tot niets kunnen vertellen. Dit kunnen heel goed leerlingen zijn met wie niets aan de hand is, behalve dat ze waarschijnlijk stiller zijn dan gemiddeld. Dat is op zich geen reden tot zorg. Of moet dit ‘weinig (kunnen) vertellen’ misschien toch als signaal worden gebruikt?

Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2022 / nr 5
Rubriek
PraktijkSamenvatting
Door onopvallende leerlingen over wie de leerkracht weinig kan vertellen als opvallend te beschouwen, zie je deze minder snel over het hoofd. Stil gedrag hoeft niet erg te zijn: sommige leerlingen zijn introvert. Ga als intern begeleider samen met de leerkracht en ouders na of er reden is tot zorg, of dat je te maken hebt met een kind dat prima gedijt in de klas, maar gewoon wat stiller is.