AANVULLINGEN OP TIB

Referenties bij artikel ‘Passend onderwijs: Anders handelen vereist Anders denken’ van Laura Batstra – TIB 2020-5

Barkley, R.A. (2020).Omgaan met ADHD op school (vertaald door Tirtsa Ehrlich). Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Batstra, L. (2017). ADHD: Macht en Misverstanden. Hilversum: Uitgeverij Lucht B.V.

Dehue (2011). Essay De medicalisering van ‘ongewenst’ gedrag. Ik maak drukte want ik ben een druktemaker. De Groene Amsterdammer, nr.44.  https://www.groene.nl/artikel/ik-maak-drukte-want-ik-ben-een-druktemaker

Glasziou, P. & Chalmers, I. (2017). Can it really be true that 50% of research is unpublished? The BMJ Opinion. June 5.  http://blogs.bmj.com/bmj/2017/06/05/paul-glasziou-and-iain-chalmers-can-it-really-be-true-that-50-of-research-is-unpublished/

Gonon F, Bezard E, Boraud T (2011) Misrepresentation of Neuroscience Data Might Give Rise to Misleading Conclusions in the Media: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. PLoS ONE 6(1): e14618.

Ledoux, G. & Waslander, S., m.m.v. Eimers, T. Samenvatting Evaluatie Passend Onderwijs Amsterdam: Kohnstamm Instituut | Tilburg: TIAS School for Business and Society, Tilburg University | Nijmegen: KBA Nijmegen (Rapport 1046, projectnummer 20689) Dit is publicatie nr.73 in de reeks Evaluatie Passend Onderwijs.

Meerman, S. te (2019). ADHD and the power of generalization: exploring the faces of reification. [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen.

Meerman, te S., Batstra, L., Grietens, H. & Frances, A. (2017a). ADHD: a critical update for educational professionals. Int J Qual Stud Health Well-being;12(sup1):1298267.

Meerman, te S., Batstra, L., Hoekstra, R. & Grietens, H. (2017b). Study books on ADHD genetics: balanced or biased? Int J Qual Stud Health Well-being;12(sup1):1305590.

Nieweg, E.H. (2005). Wat wij van Jip en Janneke kunnen leren. Over reïficatie (verdinglijking) in de psychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 47-10, 687 – 696.

Radboud Universiteit Nijmegen (2017) https://www.radboudumc.nl/nieuws/2017/adhd-op-vijf-plekken-in-de-hersenen-zichtbaar

Rijnvis (2010). Autisme te zien op hersenscan. Website nu.nl, 12 augustus https://www.nu.nl/wetenschap/2310836/autisme-zien-hersenscan-.html

Schweren, L. J. S. (2016). Stimulants and the developing brain. [Groningen]: University of Groningen.

Sluiter, M. N., Wienen, A. W., Thoutenhoofd, E.D., Doornenbal, J. M., Batstra, L. (2019). Teachers’ role and attitudes concerning ADHD medication: a qualitative analysis. Psychology in the schools, 56(8 ), 1259-1270.

Waterval, D. (2017). ADHD is gewoon een hersenziekte. Trouw, 16 februari https://www.trouw.nl/nieuws/adhd-is-gewoon-een-hersenziekte~bb143017/

Wienen, A. W., Sluiter, M. N., Thoutenhoofd, E. D, de Jonge, P., & Batstra, L. (2019). The advantages of an ADHD classification from the perspective of teachers. European Journal of Special Needs Education. DOI: 10.1080/08856257.2019.1580838 https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1580838

De vertrouwensscan voor co-teachers TIB 2020-4

Download hier 'De vertrouwensscan voor co-teachers' uit het artikel van Dian Fluit. 

Literatuur bij artikel ‘Door-zien’ van Herman Ilgen in TIB 2020-4.

Ekman, P. (1972). Universals and cultural differences in facial expression of emotion. In J. Cole (Ed.). Nebraska Symposium on Motivation (1971) (vol. 19, pp. 207-283). Lincoln, NE, University of Nebraska Press.

Fridlund, A.J. (1994). Human Facial Expression: An Evolutionary View. San Diego: Academic Press.

Frijda, N.H., & Tcherkassof, A. (1997). Facial expressions as modes of action readiness. In J.A. Russell & J.M. Fernandez-Dols (Eds.), The Psychology of Facial Expression (pp. 103-132). Cambridge: Cambridge University Press.

Russell, J.A. (1997). Reading emotions from and into faces: resurrecting a dimensional-contextual perspective. In J.A. Russell & J.M. Fernandez-Dols (Eds.), The Psychology of Facial Expression (pp. 295-320). Cambridge: Cambridge University Press.

In voorbereiding:

Personal Nonverbal Repertoires in Facial Displays and their relation to Behavioral Tendencies
Herman A. Ilgen1, Jacob Israelashvili2, Agneta H. Fischer3*

1Institute for Nonverbal Strategy Analysis, Rotterdam, The Netherlands
2Department of Psychology, The Hebrew University of Jerusalem, Israel
3Department of Psychology, University of Amsterdam, The Netherlands

Schema 'Werkwijze oplossingsgerichte intervisie' bij het artikel 'De kracht van intervisie' in TIB 2020-3.

 Klik hier voor het schema

Artikel bij TIB 2019-5 'Zijn je collega's 'mishandelingsalert' genoeg? 

 Van Meersbergen, E., & Jeninga, J. (2012). De ecologie van de leerling. Een systeemgericht model voor het onderwijs. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 51, 175-185.